FNMLogoFNM – Marine Diesel Engines

Pierwsza firma w Europie, która rozwinęła turbodoładowany silnik diesla.

Zakres mocy od 100 do 300 HP lekkie i efektywne jednostki 1,2 – 3.0 l do zastosowań komercyjnych i rekreacyjnych.
Z różnymi rodzajami napędów:

  • klasyczny na wale
  • sail drive
  • typu Z sterndrive
  • jet

Nowością jest typoszereg silników z systemem Blue Hybrid, którym silnik diesla napędza w układzie klasycznym śrubę napędową i dodatkowo generator lub można skorzystać tylko i wyłącznie z napędu elektrycznego.
Dowolność ta realizowana jest za pomocą specjalnego sprzęgła i dodatkowego silnika elektrycznego

bhss

Układ napędowy dla wymagających – tam gdzie wymogi środowiskowe zabraniają używania napędów spalinowych lub dla tych, którzy cenią napęd elektryczny. Do zastosowań rekreacyjnych i komercyjnych.

To kompaktowe rozwiązanie pozwala na jednoczesne napędzanie jednostki jak i prace jako generator
Głównym elementem układu hybrydowego jest dwunasto polowy elektryczny silnik synchroniczny. Został on skonstruowany od podstaw z myślą do zastosowań w wymagającym środowisku morskim i koniecznością braku wpływu na urządzenia nawigacyjne łodzi. Układ współpracuje z wysokowydajnymi bateriami litowo- polimerowymi. Posiadają specjalny układ zabezpieczający przed przeładowaniem, wydrenowaniem, skokami temperatur oraz układ balansujący.

Elementy układu hybrydowego:

  • 12 polowy synchroniczny silnik elektryczny
  • przy pracy jako jednostka napędowa: 13kW mocy przy 2150 rpm i 48V z banku baterii
  • przy pracy jako generator 6kW przy 2750 rpm – ładowanie
  • napięcie nominalne banku 51,8 V przy 1200 cyklach
  • bank baterii, w zależności od ilości modułów, pojedynczy moduł 100Ah pozwala na ponad godzinną pracę jednostki napędowej

IMG_0395