Porównanie producentów systemów napędów powierzchniowych

Comparison-Table-0713

Trimability / Trymowalność – jest to główna cenach napędu  powierzchniowego pozwalająca na pełne wykorzystanie jego potencjału. To ona pozwala na łatwe efektywne operowanie biegiem wstecznym, uzyskiwanie maksymalnych prędkości przy różnych warunkach morskich, pływanie na płyciznach. Dzięki trymowaniu eliminujemy lub znacznie ograniczamy podbijanie kadłuba przez fale. Napęd powierzchniowy na sztywny wale jest idealny do uzyskiwania maksymalnych prędkości w warunkach  wyścigowych przy spokojnej wodzie ale nie sprawdza się w warunkach zmiennych wspomnianych wyżej czy do zastosowań militarnych.

Steerability /Sterowalność – możliwość skrętu łodzi uzyskuje się tak jak w przekładniach typu Z lub silnikach zaburtowych poprzez skręt wału z pędnikiem z tą różnicą, że dzięki przesuniętej osi skrętu ku rufie (odsunięcie pędników od pawęży) uzyskuje się znacznie większą manewrowość. Brak tradycyjnego steru koniecznego do zastosowania w sztywnym wale eliminuje wprowadzane przez ster opory i turbulencje w przepływie wody. Niektórzy producenci wprowadzają dodatkowe kierownice przepływu strumienia wody w kierunku pędnika ale nasze doświadczenia w tunelu udowodniły że pogarszają one efektywność pracy pędnika (wprowadzają turbulencje laminarnym przepływie wody – co jak wiadomo wiąże się ze stratami)

Emergency steering  – FH jako jedyny producent umieszcza w standardzie trzecią pompę hydrauliczną umożliwiająca zachowanie sterowalności w przypadku awarii pozostałych

Pre –wired instalation – w pakiecie dostarczane są do klienta pełne wiązki kablowe z konektorami ograniczające trudności montażowe

Propeller manufacturer – krytyczny z punktu widzenia efektywności całego systemu jest pędnik. FH jako jedyny dostawca posiada własny zakład produkcyjny i doświadczalny. Produkcja pędników jest skomplikowanym procesem poczynając od projektu poprzez odlew jego obróbkę i późniejsze testy w specjalnym tunelu kawitacyjnym. Zastosowanie do konkretnej przekładni nawet wyglądającej identycznie śruby spowodować może  drastyczny spadek efektywności i nie jednokrotnie prowadzić może do uszkodzenia pędnika i podzespołów.

Shock absorbers/amortyzatory – możliwość tłumienia drgań przenoszonych przez napęd znacznie podnosi komfort użytkowania

Elektronic steering/ elektroniczne sterowanie – system komunikuje się we wszystkich przyjętych standardach co umożliwia zastosowanie różnych rozwiązań zarówno elektronicznych jak i hydraulicznych. Dodatkowo na życzenie dostarczamy automatyczny system kontroli trymu

Tunnel tested –  wszystkie napędy i pędniki FH są testowane w specjalnym tunelu kawitacyjnym, którego koszt budowy wyniósł ponad 1 mln EUR. Umożliwiło to uzyskanie pełnej certyfikacji koniecznej do zastosowań komercyjnych/militarnych

Major class approval – jak wspomniano powyżej jesteśmy jednym na rynku dostawcą, który dzięki testom może być klasyfikowany. Posiadamy klasy ABS, BV oraz Lloyds

Naval architecture – każdy projekt jednostki morskiej wymaga całościowego spojrzenia na osiągi, determinowane przez kadłub, masę jej dystrybucję, silniki, przekładnie i napęd wraz pędnikiem. Wymaga to zaawansowanej wiedzy inżynieryjnej i dużego doświadczenia, z tego powodu każdy projekt jest oceniany przez zespół projektantów.

Warranty of preformacje /gwarancja osiągów – dzięki kompleksowemu podejściu do systemów napędowych jako jedyni oferujemy klientom oprócz standardowej gwarancji wykonania także gwarancję osiągów.