Marine Diesel AB

JP Marine jest dystrybutorem na Polskę wiodącego producenta morskich silników diesla MarineDiesel AB ze Szwecji. Wszystkie silniki MD bazują na bloku GM 6,5l V8, który jest następcą silnika 6.2l zbudowanego w 1982.redboat
Jedną z zalet użycia tego silnika jako bazy jest fakt, iż posiada on takie same wymiary przyłączeniowe do napędu jak Volvo Penta, MerCruiser, OMC, czy Marinepower. Silnik MD posiada prawie te same wymiary i wagę jak silnik GM 7,4l V8 benzynowy. W 2003 MD otworzyła fabrykę silników w USA (Stillwater Oklahoma) z przeznaczeniem produkcji na tamtejszy rynek.
W 2004 roku MD podpisała umowę z Cummins MerCruiser Diesel Europe na zakup przekładni typu Z (sterdrive) jako OEM (Original Equipment Manufacturer) przejmując finalnie prawa autorskie.
W 2006 MD rozpoczęła pracę nad linią silników diesla 6,6l V8 by w 2009 rozpocząć produkcję seryjną linii VGT stając się tym samym pierwszym poza USA dostawcą silników (OEM) dla GM.
Lata rozwoju i doświadczenia doprowadziły do utworzenia wyjątkowego typoszeregu silników marynistycznych w szerokim zakresie mocy, lekkich, wytrzymałych o niespotykanym wskaźniku mocy do masy. Siedziba i główne zaplecze produkcyjno – rozwojowe firmy znajduje się w Angleholm w południowe zachodniej części Szwecji.

silnik02
Firma MD ma rozbudowaną sieć serwisowo – dystrybucyjną na całym świecie, w Polsce jej wyłącznym przedstawicielem jest firma JP Marine z Gdańska posiadająca odpowiednie zaplecze serwisowe.
Dodatkowo MD Engineering specjalizuje się w systemach przenoszenia napędu, badaniami nad nimi, ich rozwojem oraz testowaniem:

  • badania i rozwój (R&D)
  • nowe rozwiązania inżynieryjne
  • pełnieniem roli menagera projektów
  • wprowadzaniem prototypów do produkcji seryjnej
  • projektowaniem, analizą rozwiązań inżynieryjnych
  • kalibracją ECU i TCU (mapowaniem)
  • optymalizacją silników
  • projektowanie narzędzi
  • rozwojem silników
  • wsparciem diagnostycznym i serwisowym
  • zastosowaniami przemysłowymi
  • klasyfikacjami, pomiarami emisji, testowaniem i certyfikowaniem
  • testami wytrzymałościowymi

 

typo_char1

*LMS WB – Low to medium speed work boats
do jednostek operujących w niskich i średnich przedziałach prędkoœci 10-30 kn (typu displacement lub planing)

MS PC – Medium Speed Planing
do jednostek operujących w średnich przedziałach prędkości  25-35 kn

HSC – High Speed Craft
do jednostek operujących w wysokich przedziałach prędkości  35-60 kn

** TBM – czas pomiędzy przeglądami,
wersja rozszerzona dostępna

*** TBO – czas pomiędzy remontem kapitalnym oparty na cyklu E5 i może być przedłużony w zależności od użytkowania

 

porownanie

Poniżej w przedziałach mocowych dokonano porównania wybranych silników diesla różnych producentów w zakresie podstawowych parametrów takich  jak moc, moment obrotowy, obroty, masa, wymiary, zużycie paliwa oraz zgodność emisji zanieczyszczeń z normami.

» 230 HP – 260 HP
» 265 HP – 320 HP
» 350 HP – 370 HP
» 370 HP – 400 HP
» 435 HP – 450 HP
» 480 HP – 500 HP

 

O dostępności energii kinetycznej przekazywanej przez ruchome elementy silnika (tłoki, koło zamachowe) poprzez pędnik do środowiska jakim jest woda świadczy moment obrotowy. Im wyższy tym lepsza zdolność łodzi do przyspieszania i utrzymywania stałej prędkości przy wzburzonym morzu. Oprócz wysokiego momentu obrotowego ważna jest jego stałość przy jak największym zakresie obrotów silnika. Częstym błędem klientów szukających silnika do swojej jednostki jest opieranie się tylko na mocy i szczytowym poziomie momentu obrotowego podawanego dla jednej prędkości obrotowej silnika. Konieczne jest analizowanie wysokości momentu obrotowego w pełnym zakresie obrotów silnika – im szybciej osiąga ona wysoki poziom bliski maksymalnemu i utrzymuje pełnym zakresie obrotów tym lepiej. Oznacza to, że jednostka ma takie samo przyspieszenie przy każdych obrotach (im bardziej płaska krzywa bliska momentowi maksymalnemu tym lepiej). Marine Diesel dzięki aplikacji swoich silników do zastosowań militarnych, ratowniczych stworzył typoszereg silników diesla o wyjątkowo płaskiej krzywej momentu obrotowego.

Poniżej krzywa mocy i momntu dla silnika VGT 350 hp

wykres-350

 

VGT Series: Five Best Vessel Types

MarineDiesel’s VGT Series of engines is light, powerful, and compact, making it an ideal choice for small, high performance vessels. However, as with any other engine maker, our engines are a better fit on some vessel types than on others. The five most common vessel types with our engines are listed below, with some reasons as to why the VGT Series is the best option:

  1. RHIBs: RHIB stands for Rigid Hull Inflatable Boat, and the VGT Series of engines is ideal for these vessels. Why? We are compact. Most RHIBs have very small engine compartments with little room for larger engines. We are powerful. Most RHIBs are used in situations where high speed and high performance are critical to mission success. Only the MarineDiesel VGT Series has the power and torque to excel in these applications. We are lightweight. One of the advantages of a RHIB design is the lighter weight over as traditional, non-inflatable hull. The VGT Series’  lighter weight than any competitor is a real advantage.
  2. Water Taxis: Water taxis tend to be lightweight, and operated continuously. The extended life-cycle of the VGT Series leaves recreational engines like Yanmar or Volvo Penta seriously lacking. The V configuration also means a tremendous reduction in vibration, with an increase in passenger comfort.
  3. Light Patrol Boats: MarineDiesel VGT Series are installed on many light patrol vessels (Under 15m). The high power, high and continuous torque, light weight, and easy maintenance give the MarineDiesel engines serious advantages over our competitors that design their engines for light, recreational use. The reliability provided by the VGT’s  long life cycle also means that missions are not disrupted by mechanical failure. The programmable NIRA ECU also provides mission specific capabilities that other engine makes cannot match.
  4. Light Commercial Boats: Many VGT engines are installed on ski boats, parasailing boats, and small passenger ferries. Long life cycle, fuel efficiency, and high power when needed are distinct advantages. The cost of ownership of VGT engines can be less than half the long term cost of ownership of competitors’ products, a direct impact on the bottom line.
  5. Rescue Boats: Rescue boats require high level of performance and reliability. They often operate under WOT conditions, in rough weather. The VGT Series is designed for such operations.