FNM – Marine Diesel Engines
Pierwsza firma w Europie, która rozwinęła turbodoładowany silnik diesla.
Zakres mocy od 100 do 300 HP lekkie i efektywne jednostki 1,2 – 3.0 l do zastosowań komercyjnych i rekreacyjnych.
Z różnymi rodzajami napędów:
- klasyczny na wale
- sail drive
- typu Z sterndrive
- jet
Nowością jest typoszereg silników z systemem Blue Hybrid, którym silnik diesla napędza w układzie klasycznym śrubę napędową i dodatkowo generator lub można skorzystać tylko i wyłącznie z napędu elektrycznego.
Dowolność ta realizowana jest za pomocą specjalnego sprzęgła i dodatkowego silnika elektrycznego
Układ napędowy dla wymagających – tam gdzie wymogi środowiskowe zabraniają używania napędów spalinowych lub dla tych, którzy cenią napęd elektryczny. Do zastosowań rekreacyjnych i komercyjnych.
To kompaktowe rozwiązanie pozwala na jednoczesne napędzanie jednostki jak i prace jako generator
Głównym elementem układu hybrydowego jest dwunasto polowy elektryczny silnik synchroniczny. Został on skonstruowany od podstaw z myślą do zastosowań w wymagającym środowisku morskim i koniecznością braku wpływu na urządzenia nawigacyjne łodzi. Układ współpracuje z wysokowydajnymi bateriami litowo- polimerowymi. Posiadają specjalny układ zabezpieczający przed przeładowaniem, wydrenowaniem, skokami temperatur oraz układ balansujący.
Elementy układu hybrydowego:
- 12 polowy synchroniczny silnik elektryczny
- przy pracy jako jednostka napędowa: 13kW mocy przy 2150 rpm i 48V z banku baterii
- przy pracy jako generator 6kW przy 2750 rpm – ładowanie
- napięcie nominalne banku 51,8 V przy 1200 cyklach
- bank baterii, w zależności od ilości modułów, pojedynczy moduł 100Ah pozwala na ponad godzinną pracę jednostki napędowej