Informacje niezbędne do właściwego doboru napędu

Dla właściwego doboru napędu niezbędne jest podejście całościowe uwzględniające środowisko pracy, dane kadłuba, silnika, przekładni.

tabele tech roboczy

    1. Rodzaj kadłuba – monohull (pojedynczy), katamaran czy trimaran, każdy z kadłubów inaczej wpływa na opory hydrodynamiczne, stabilność
    1. Wyporność , masa – bardzo ważny wskaźnik determinujący moc jednostek napędowych. Konieczne jest dokładne określenie masy podstawowej oraz maksymalnej. Niedoszacowanie masy jest najczęściej spotykanym powodem nie uzyskiwania zakładanych osiągów łodzi z powodu prostej zależności – wyższa masa większe opory niższa prędkość.
    1. LOA, LWL, BEAM – długość łodzi, długość po linii wody, szerokość przy pawęży. Wymiary te mają wpływ na opory i prędkość. Im dłużysz kadłub tym szybszy i bardziej stabilny na wzburzonym morzu.
    1. Zanurzenie – kolejny ważny element wpływający na opory całkowite łodzi oraz możliwość zastosowania SDS (pędniki muszą pracować w swobodnym przepływie wody)
    1. Deadrise angle – kąt mówiący o kształcie dna łodzi i większy tym (jak kadłub typu V) tym większe opory i późniejszy moment wejścia łodzi w ślizg.
    1. LCG – środek ciężkości, ma wpływ na zachowanie kadłuba – niewłaściwe jego zlokalizowanie odpowiada za „nurkowanie”  łodzi  lub zadzieranie dziobu ku górze.
    1. Kąt rufy (pawęzy) – dla sprawdzenia właściwego ułożenia SDS
    1. Spray rails – kierują przepływem wody wzdłuż kadłuba ograniczając opory
    1. Grubość kadłuba na rufie – determinuje rozwiązania SDS
    1. Obecność stopni lub ich brak – właściwie zaprojektowany stopniowany kadłub ogranicza „mokrą” część kadłuba w ślizgu co zmniejsza opory i zwiększa prędkość
    1. Środowisko pracy – wpływ na osiągi mają również takie czynniki jak zasolenie, zanieczyszczenie wody (im większe tym większe opory). Wymogi dotyczące stanu morza w jakich łódź ma operować – tylko przy stanie 0 czy 1 (płasko) lub 2, 3. Zakres temperatur powietrza czy wody (straty na chłodzenie silników)
    1. Dobór silników i przekładni – wymagamy podania ilości silników i ich parametrów. Wydaję się, że im większa moc tym lepsze osiągi – często zapomina się jednak,  że zastosowanie silników o większej mocy wiąże się ze znacznym zrostem masy tych silników. Dla przykładu Volvo D3 220 kM waży 300 kg a D4 260 kM (300 kM) już 550 kg przy podwójnej instalacji jest to już 500 kg więcej.  Znaleźć można wyjątki od tej reguły w naszej ofercie – silniki diesla V8 – VGT 350 kM do 500 kM, które ważą 500 kg. Oprócz mocy silnika krytycznym parametrem jest moment obrotowy i jego dostępność przy poszczególnych prędkościach obrotowych silnika. Z tego powodu pytamy każdorazowo klienta jakie będzie przeznaczenie łodzi.

pdfTu można zobaczyć  jak wygląda przykładowy dobór napędu i osiągi dla ciężkiej jednostki typu RIB przy użyciu zestawu dwóch silników diesla VGT 500 hp